Retail

Salescoaching in RETAIL

Ben je als retailer klaar voor de uitdagingen van morgen?

Herken je dit?

  • “Transformatie”, “de retail van morgen”, “Multi-channel”: iedereen heeft er de mond vol van. Maar hoe zit het met jouw winkelpersoneel? Zijn zij er klaar voor?
  • Klanten komen in uw shop, maar worden verder geholpen door verkopers die “gewoon” hun job doen.
  • Klanten verlaten uw shop, zonder een gevoel van “WOW”.
  • Je voelt dat er veel meer in uw verkopers zit, maar slaagt er niet in om het eruit te halen, meestal door gebrek aan tijd. Je bent immers gefocused op uw corebusiness en hebt niet de tijd permanent naast uw verkopers te gaan staan.
  • Uw management verwacht groei, maar het aanwerven van extra verkopers is budgetair niet haalbaar, en biedt bovendien geen garantie op betere verkoopcijfers.
  • Je wil je verkopers wel naar een training sturen, maar trainingen zijn duur en door permanente bemanningsproblemen heb je niet de mogelijkheid mensen gedurende dagen uit hun shop weg te halen.

We kunnen er niet meer om heen. De retailsector zit meer dan ooit in een totale transformatie. Sommige retailers zien het internet nog steeds als de grote concurrent. Anderen hebben de stap gezet van monochannel naar multichannel en/of crosschannel en proberen klanten via allerlei digitale kanalen te bereiken.

In welke fase uw bedrijf zich ook bevindt, de uitdagingen zijn groter dan ooit. Iedereen is het erover eens: de menselijke factor is dé meest kritische succesfactor. Het is niet langer de winkel die centraal staat, maar wel de klant. En uw winkelpersoneel dient mee te gaan in deze transformatie. Zij zijn niet langer enkel het gezicht van uw fysieke shop, maar ze worden de ambassadeurs van uw bedrijf, zijnde de shop, de webshop en elk ander digitaal kanaal.
En daar wringt nu net het schoentje. Vaak zien we dat het winkelpersoneel niet mee is (of mee wil) in deze transformatie. Zij zien deze verandering als een bedreiging, voor hun job, voor hun inkomen.

Voor wie?

Elke retailer die:

  • investeert in de verschuiving naar “de retail van morgen”, en zijn personeel hierin wil ondersteunen.
  • klantvriendelijkheid hoog in het vaandel draagt.
  • klantentrouw nastreeft.
  • elke klant met een WOW gevoel naar buiten wil zien gaan.
  • het personeelsverloop wil beperken door meer zorgzaam om te gaan met zijn medewerkers, het grootste kapitaal van de onderneming.
  • wil groeien door de waarden van zijn bedrijf zoals “de klant centraal”, “waardering”, “de beste van de klas”, ook écht te leven. Niet alleen op management niveau, maar tot op de werkvloer.

Visie

We zijn ervan overtuigd dat tevreden en gelukkige verkopers, de hit-ratio tussen het aantal klantbezoeken en de effectieve omzetting daarvan naar verkoopcijfer, spectaculair kunnen doen stijgen.

In het continu veranderend klimaat waarin de retailsector moet werken, zit het grootste groeipotentieel in de mensen zelf. Hoewel klanten de mogelijkheid hebben om alles op te zoeken op het internet, verwachten ze duidelijk meer van een verkoper dan het gewoon overhandigen en afrekenen van een product. Klanten verwachten advies, uitleg, raad. En dit niet alleen door verkopers die daarbij “neutraal vriendelijk” zijn, maar door verkopers die energie uitstralen, enthousiasme over een product hebben, en dit ook overdragen aan de potentiële klant.

Hiervoor is het belangrijk dat de verkoper ELKE klant benadert alsof het zijn eerste klant van de dag is. Breed glimlachend, met drive en passie, vol zin om zijn kennis over een product over te dragen en de klanten te doen watertanden om een product te kopen.

Bezitten jouw verkopers deze vaardigheden?